Fizyka gitary

Prowadzący

Michał Krupiński

Opis

Różnorodność typów gitar, z jakimi się spotykamy, skłania do zastanowienia się nad fizyczną przyczyną różnic w ich brzmieniu. Skrupulatna analiza dźwięku dostarcza wielu ciekawych informacji dotyczących wpływu techniki grania i rodzaju strun na barwę dźwięku. Również konstrukcja pudła rezonansowego, jego kształt i wielkość mają istotny wpływ na brzmienie instrumentu. Szczególnie ciekawie prezentują się charakterystyki częstotliwościowe odpowiedzi pudła rezonansowego na różne tony pobudzające. Dają one podstawę do odpowiedzi na pytanie: Czy o jakości gitary świadczy tylko nasze subiektywne odczucie, czy też możemy zdefiniować zestaw obiektywnych i mierzalnych parametrów określających „dobrą” gitarę? Zagadnienia te stanowią jednak tylko mały fragment całej fizyki gitary. Rozmaitość innych zjawisk fizycznych występujących w tym instrumencie sprawia, że o jej fizyce można mówić godzinami.

Podczas wykładu przedstawię wyniki swoich pomiarów różnych typów gitar, jak również zaprezentuję kilka prostych doświadczeń, które można wykonać dysponując sprzętem dostępnym w każdym domu. Postaram się udowodnić, że wiele ciekawych pomiarów jesteśmy w stanie wykonać nie posiadając dobrze wyposażonego laboratorium a jedynie kilka przedmiotów codziennego użytku. Jeżeli na warsztatach będzie obecny jakikolwiek gitarzysta, to chętnie skorzystałbym z jego pomocy, gdyż w niektórych miejscach wykładu chciałbym „na żywo” zademonstrować kilka efektów związanych z grą na gitarze.

Wymagania

Generalnie brak. Teoria na wykładzie ograniczy się do kilku prostych wzorów, a sam wykład w założeniu ma odnosić się do fizyki doświadczalnej i „fizyki niepoważnej”.

Dodatkowe informacje

Jeżeli ktoś wybiera się na warsztaty, zabiera ze sobą gitarę i chce trochę poasystować przy wykładzie, to proszę o kontakt.