Tomasz Jedrzejewski Praktyczny Kurs Sieci Komputerowych

Uzupełnieniem wykładu "O sieciach" jest "praktyczny kurs sieci komputerowych". Nie jest to wykład, a prawdziwe laboratoria, na których każdy ma szansę własnoręcznie spróbować postawić serwer. Jednak to, czy uda się przedsięwzięcie zrealizować, zależy w dużej mierze od innych uczestników warsztatów.

Informacje

Zasady

Chętni do uczestnictwa zostaną podzieleni na nieduże zespoły (2, w ostateczności 3 osoby). Każdy zespół dostanie dwa komputery (laptopy) oraz switch do ich połączenia. Jeden z komputerów będzie pełnić rolę testowego serwera, drugi - testowego klienta. Na pierwszym z nich będzie przygotowany podstawowy system Linux, a zadaniem zespołu będzie zainstalowanie i skonfigurowanie na nim oprogramowania serwerowego:

  1. DHCP
  2. DNS
  3. WWW (Apache, Lighttpd)
  4. FTP
  5. Samba
  6. Firewall

To, ile uda się zrealizować, zależy od tempa. Nie wykluczam, że nie będzie to tylko jednorazowa sesja, a kilka mniejszych, tak że wszystko będzie stawiane stopniowo. Z braku dostępu do Internetu, całe repozytorium dystrybucji będzie zgrane na płytę DVD, ponadto będziemy posiadać komplet dokumentacji, najważniejszych artykułów, programów oraz instrukcji do ćwiczeń.

Uczestnictwo

Wszyscy chętni do wzięcia udziału powinni zgłosić się przed rozpoczęciem warsztatów! Jest to niezbędne z tego powodu, że trzeba ustalić liczność grup itd. Na zespoły podzielimy się już na miejscu, tylko proszę zadbać, by w każdym była przynajmniej jedna osoba, która miała styczność z systemem Linux.

Sprzęt

To, jaka będzie przepustowość kursu, zależy w ostateczności od ilości sprzętu komputerowego, który uda się zgromadzić. Z racji wygody wszystko będzie robione na laptopach uczestników, ale zadbamy o to, by właściwy system operacyjny i dane, które się tam znajdują, były bezpieczne i nie ucierpiały.

Co jest potrzebne:

  1. Laptopy (z deklaracją: kliencki/serwerowy/dowolny).
  2. Switche, huby
  3. Kable sieciowe
  4. Przedłużacze

Listę sprzętu też należy zgłosić zawczasu, byśmy mogli ocenić przepustowość i dokładną formę kursu. Laptopy zostaną wypożyczone tylko na czas laboratoriów. Nie będzie żadnej ingerencji w zainstalowane tam systemy i dane, chyba że ktoś wykroił specjalną partycję właśnie na potrzeby laborek.

Oprogramowanie

Używanym oprogramowaniem będzie dystrybucja Arch Linux uruchamiana z kluczy USB tak, żeby w razie kilkurazowej sesji raz zrobione rzeczy nie podlegały utraceniu. Repozytorium pakietów będzie nagrane na płycie DVD, jako że na miejscu nie będziemy mieli faktycznego połączenia z Internetem. Ponieważ będziemy pracować głównie na koncie roota, bardzo ważne jest, aby nie montować żadnych partycji znajdujących się na laptopie bez zgody jego właściciela.

Bezpieczeństwo

WAŻNE!!! Ponieważ przy dobrych wiatrach na warsztatach zostanie zgromadzone sporo elektronicznego sprzętu, uczestnicy mają obowiązek zadbać o bezpieczeństwo tego, co wzięli. Dokładnie sprawę tę ustalę z Karoliną, ale prawdopodobnie nie obejdzie się bez kilku formalności po przyjeździe.

Zgłoszenia

LISTY ZAMKNIĘTE!!!

Sprzęt

Uczestnik Komputer Kabel prosty Kabel kros Adapter lub karta WiFi Przedluzacz Router Switch Hub AP WiFi
Tomasz Jędrzejewski 1 2 - - 3-gniazda - 2 - -
Karolina Sołtys 1 ? - - - - 1 - -
Marcin Wrochna - ? - 1 - - 1 1 -
Łukasz Odzioba - 3 1 1 3-gniazda 1 - - 1
Michał Marcinkowski 1 - - 1 1 - - - -
Piotr Migdał 1 - - 1 - - - - -
Agnieszka Płonka 1 - - - - - - - -
Mikołaj Dądela 1 2 - 1 - - - - 1
Jan Chęć - 2 - - - - - 1 -
Krzysztof Zając - 3 - - - - - - -
  1. Tomasz Jędrzejewski: laptop, 2 switche, 2 kable sieciowe, przedłużacz.
  2. Karolina Sołtys: laptop, switch, dużo kabli sieciowych
  3. Marcin Wrochna: switch, hub, parę kabli (jeden dłuugi), adapter usb-wifi (niezbyt popularny firmware)
  4. Łukasz Odzioba: router,ap,k.wifi(pcmcia),kable: 1-kros,3-prosty,zasilanie
  5. Michał Marcinkowski: laptop, przedłużacz
  6. Piotr Migdał: laptop
  7. Agnieszka Płonka: laptop
  8. Mikołaj Dądela: laptop, jornada (tylko jako klient), karta WiFi agere orinoco (pcmcia), Router z AP (z czterema wtykami na ethernet + 1 WAN), kilka kabelków
  9. Jan Chęć: hub, dwa kable proste, jeden krótki, drugi długi
  10. Krzysztof Zając: laptop (bez sieciówki :/ jakby ktoś posiadał kartę sieciową pod PCMCIA/USB - będę wdzięczny), kable, zaciskarka i końcówki

Będzie 6 laptopów, zakładając że wszystkie będą w użyciu, potrzebne będą max. 4 switche. Hubów nie brać, bo będzie za dużo, a nie ma sensu ich brać na wycieczkę krajoznawczą po Polsce :). Router… sam nie wiem, ale może się do grania przyda. Przedłużacze jak najbardziej.

UWAGA: Na miejscu pomniejszy sprzęt będzie znakowany protokołem Paper-DHCP, aby się nic nie pomieszało! :)

Uczestnicy

  1. Tomasz Jędrzejewski - nadzór
  2. Łukasz Odzioba - nadzór (lista nadzoru na tym się kończy. Resztę zapraszamy do uczestnictwa).
  3. Mateusz Kwapich
  4. Michał Marcinkowski
  5. Piotr Migdał
  6. Agnieszka Płonka
  7. Mikołaj Dądela
  8. Jan Chęć
  9. Krzysztof Zając
  10. … (dodaj tutaj siebie)